
ieși în plm.
De ce este taximetria din București o manea
Sunt câteva motive care pun presiune pe calitatea serviciului de taxi din București, deși presupun că se întâmplă și în orașele mai mici, unde tariful e mai mare… dar cursele mai scurte. Hai să vedem:
- Încă există taxiuri pirat – și aici nu mă refer la mașini galbene neinscripționate care așteaptă studenți naivi din provincie în Gara de Nord să le facă un tur al orașului. S-au dus vremurile alea când te suiai în taxi la gară și cereai să mergi la Victoriei și taximetristul amabil te întreba „- O luăm prin Rahova boss că e trafic?”. Nu. Mă refer la taxiurile de Ilfov care iau curse în București, prin dispecerate tot din București. Adică nu e ca și cum vin singuri în București și așteaptă la colț să prindă curse. Ei vin la București pentru că dispeceratul le dă comenzi, deși sunt în afara razei lor de acoperire. Asta se întâmplă de ani de zile iar polițiștii tratează efectul nu cauza. Adică amendează doar șoferii.
- Nu există absolut nicio reglementare referitoare la acordarea licențelor de șofer. Oricine poate să devină taximetrist, indiferent că are sau nu cazier, știe sau nu orașul, vorbește sau nu românește, se spală sau nu. Există totuși un examen pentru licența de transport persoane în regim de taxi, dar există și niște băieți care „te ajută” să nu mai dai examenul și să obții direct ecusonul.
- Tariful e foarte mic, ceea ce nu-ți permite să întreții mașina. Păi un taximetrist încasează în medie undeva la 200 de lei pe tură(poate mai mult în weekend). Din ăștia minim 25% sunt combustibilul. Apoi taxe, asigurări, dispecerat, defecțiuni, spălat, etc. Plus că dacă mai are și probleme în viață de genul că trebuie să mănânce sau să plătească chirie, situația devine nasoală. Și poate să fie și mai nasol fiindcă:
- Majoritatea taximetriștilor nu sunt independenți. Există niște indivizi care dețin licențe de operare și cumpără mai multe mașini pe care angajează șoferi la plan. Adică din banii pe care îi încasează șoferul, plătește plan 120 ron pe 24 de ore. Apoi vorbim iar despre combustibil, spălat, și problemele cu mâncarea și chiria.
D-aia sunt taxiurile împuțite.